22.2 C
Budapest
kedd, október 8
spot_img

Változó borfogyasztási szokások

Borfogyasztási szokásaink az utóbbi évtizedekben jelentősen átalakult. A bor ma már csak kevés ember számára napi fogyasztási cikk.

 

Szeretünk a borok között válogatni, terített asztal mellett vagy társaságban bort fogyasztani. Az alkalomhoz keresünk bort, és a borhoz alkalmat. A borfogyasztás új szokásai nem maradtak Európa határai között, hanem robbanásszerűen terjedtek el világszerte az elmúlt 50 évben. Az Antarktiszon kívül nincs olyan kontinense a Földnek, ahol valamilyen formában ne lenne jelen a bortermelés vagy a borfogyasztás. Korábban a bort jellemzően ott fogyasztották el, ahol megtermelték. Néhány bor hosszabb, rövidebb utakon más országok fogyasztóihoz is eljutott. Ma a világ 270 millió hektoliteres éves bortermeléséből 100 millió hektoliter bort nem abban az országban isznak meg, ahol elkészítették.

A bortermeléssel összefüggő hagyományok ápolása, továbbfejlesztése azokban az országokban erősebb, ahol a bort évszázadok óta tradicionálisan termelték. Szívesen építenek új szokásokat a bortermelés és a borfogyasztás köré azokban az országokban, ahol a bortermelés alig 100 éves múltra nyúlik vissza. Egészen szabadelvű a borral kapcsolatos hozzáállás azokban az országokban, ahol egyáltalán nincs bortermelés, csak fogyasztás. Új kapcsolatok a bortermelők és a borfogyasztók között elsősorban az újonnan bekapcsolódó bortermelő országok és a borfogyasztó országok között fejlődtek a legdinamikusabban az elmúlt 50 évben. A skandináv államokban például az Európán kívülről származó borok a teljes kínálat több mint 60 százalékát teszik ki. A világ legnagyobb borpiacának számító, nagy italfogyasztási hagyományokkal rendelkező Egyesült Királyságban is a kínálat kevesebb mint 50 százaléka európai bor.

- Hirdetés -

borfogyasztás

Milyen borfogyasztók a magyarok?

Országos felmérés készült a magyarok borfogyasztási szokásairól 2012-ben a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóságának megbízásából. A megkérdezettek borral kapcsolatos asszociációi pozitívak, barátokhoz, élményekhez, szórakozáshoz, nem hétköznapi eseményekhez, jó ízekhez köthetőek.

A magyar férfiak szerint a jó bor egészségesebb más italoknál, minőségi, felfrissítő, ellazít, harmonikus, étvágyat gerjeszt, elegáns, társasági. A nők szerint a jó bor abban különbözik más italoktól, hogy illeszkedik a hangulathoz, egészséges és kényeztet.

A sör vagy más alkoholos ital és a bor közötti választási szituációban a bor mellett számos érv szól, melyet a kutatásban résztvevők megjelöltek. Legjellemzőbb, hogy a bor társasági ital, ünnepekhez mindenképpen köthető, egészséges, eleganciát sugall, vagy éppen könnyű, ezért akár nagyobb mennyiségben is fogyasztható.

A bor vásárlásakor a résztvevők hangsúlyozták a barátok, ismerősök ajánlásának fontosságát. Érzékenyek vagyunk a bor megjelenésére (címke, design), amely határozottan megjelenik a döntési szempontok között.

A magyar borfogyasztók hűségesek a magyar borhoz. Ha lehet, akkor inkább magyar bort választunk. A magyar borfogyasztók több mint fele havonta néhány alkalommal iszik bort, míg negyede heti rendszerességgel. A napi szintű fogyasztás aránya alig haladja meg a borfogyasztók 40 százalékát. A férfiak gyakrabban isznak bort, mint a nők, a napi fogyasztók leginkább férfiak. Általánosan elmondható, hogy édesszájúak vagyunk, a száraz bort kedvelők kisebbségben vannak.

Legszívesebben vörösbort veszünk le a polcról, pedig Magyarország inkább a fehér borok készítésében erősebb. Növekszik a rosé borok népszerűsége. Évente 24-25 liter bort iszunk meg fejenként. A borkedvelők fele ennek a mennyiségnek csak a felét, míg a napi fogyasztók legalább a dupláját töltik pohárba. Érdekes módon a legtöbb bort a Dunától keletre, a legkevesebbet Budapesten fogyasztják. Bort jellemzően otthon vagy vendégségben fogyasztunk. A borválasztás során az ár és a borvidék a vezető szempont.

A magyar borfogyasztókat 3 meghatározó borfogyasztási szegmensbe lehet sorolni. Az első a társasági, újdonságkedvelő, akik a borfogyasztók egyharmadát adják. Hasonlóan nagy szegmenst alkotnak a gazdaságos, árérzékeny fogyasztók, míg a harmadik csoportba az újdonságkerülő, passzív fogyasztók tartoznak.

 

 

forrás: Sztanev Bertalan – Bor kedvelők kézikönyve

Kapcsolódó tartalmak

3,128LikeTetszik
2,070KövetőKövetés
- Hirdetés -

Legfrissebb cikkek